Blijevingers

Veelgestelde vragen

We kunnen ons voorstellen dat je na het bezoeken van onze website nog vragen hebt. Vragen die veel gesteld worden, hebben we verzameld voor je op deze pagina.
Mocht je vraag hier niet bij staan, neem dan contact met ons op.

Contact

Inschrijving

Hoe kan ik mijn kind inschrijven bij de KinderKroon?

Door op de button inschrijven te klikken kun je, je kind, via ons inschrijfformulier bij ons aanmelden.

Komt mijn kind op een wachtlijst?

Dit kan voorkomen wanneer erop de gewenste dagen niet direct plek beschikbaar is. We adviseren dan ook om tijdens de zwangerschap, tijdig in te schrijven.

Zijn er kosten aan de inschrijving verbonden?

Een inschrijving is bij ons gratis en vrijblijvend.

Wanneer krijg ik een bevestiging van de inschrijving?

Zodra je inschrijving is verwerkt ontvang je hiervan een bevestiging per mail.

Hoe kan ik mijn inschrijving wijzigen?

Een wijziging van de inschrijving kun je doorgeven door een mail te sturen naar info@kinderkroon.nl.

Hoe kan ik mijn inschrijving annuleren?

Als je de inschrijving wilt annuleren kun je dit doen door een mail te sturen naar info@kinderkroon.nl.

Wanneer krijg ik een intakegesprek op de locatie?

We noemen dit bij ons een informatief gesprek, omdat ouders er vaak voor kiezen eerst een gesprek te plannen en daarna in te schrijven. Tijdens dit gesprek krijgen ouders informatie over onze organisatie en een rondleiding door het gebouw.

Plaatsingsovereenkomst

Welke contracten zijn er?

We werken met vaste en flexibele contracten. Bij een vast contract, wordt je kind op een vaste dag(en) in de planning gezet. Bij een flexibel contract vraag je de opvangdagen, dit noemen we voorraad, aan. Belangrijk dit zo vroeg mogelijk te doen om zeker te zijn van plek.

Welke plaatsingsmogelijkheden zijn er?

We noemen dit kroonpakketten:

  • Standaard kroonpakket 51 weken per jaar opvang
  • Keuze kroonpakketten 44 t/m 50 weken per jaar opvang
  • Schoolweken kroonpakket 40 weken per schooljaar opvang

Alle pakketten worden in gelijkwaardige 12-maandelijkse termijnen gefactureerd.

Hoe krijg ik mijn plaatsingsovereenkomst?

We sturen de plaatsingsovereenkomst digitaal met een onderteken verzoek. We sturen tegelijkertijd een SEPA-machtiging mee, voor een automatische incasso. De plaatsing is geldig vanaf het moment dat de overeenkomst is ondertekend.

Hanteert de KinderKroon ook algemene voorwaarden?

We houden ons aan de algemene voorwaarden die worden uit gegeven door de Branchevereniging Kinderopvang. Deze kun je hier nalezen.

Betaal ik per uur, dagdeel of dag?

We werken bij de KinderKroon met dagdelen. Een dagdeel is een ochtend van 07:30 tot 12:30 uur en de middag van 12:30 tot 17:30 uur. Je mag je kind gerust later brengen of eerder ophalen, maar je betaalt wel voor het hele dagdeel.

Zijn de uurprijzen van de opvang ieder jaar hetzelfde?

Nee. We hanteren de tarieven die volgens de Wettelijke Normering worden aangenomen. Deze komen volledig in aanmerking voor de Kinderopvang Toeslag (KOT) en worden jaarlijks op 1 januari verhoogd. Hierover word je minstens 1 maand en 1 week van tevoren ingelicht.

Wat zijn de uurprijzen voor het jaar 2021?

Kinderopvang/ peuteropvang: €8,46

Buitenschoolse opvang: €7,27

Wanneer worden de kosten van de opvang geïncasseerd?

De facturen worden iedere 20e van de maand verstuurd. Het totale bedrag wordt iedere 27e van de maand geïncasseerd. Kinderopvangtoeslag, facturatie en incasso geschiedt vooraf aan de maand.

Hoe kan ik kinderopvangtoeslag aanvragen?

De kinderopvangtoeslag vraag je aan via www.toeslagen.nl. De toeslag ontvang je op de 20e van iedere maand.

Hoe kan ik mijn plaatsingsovereenkomst wijzigen of opzeggen?

Dit kan door te mailen naar info@kinderkoon.nl. We hanteren een opzegtermijn van 1 maand. Dit moet voor de 25e van de maand zijn doorgegeven. Dit hanteren we ook bij vermindering van dagdelen.

Mag de KinderKroon mijn plaatsingsovereenkomst opzeggen?

Ja. Als blijkt dat een situatie ontoelaatbaar is of de verstandhouding niet meer correct is, is de directie ten alle tijden gemachtigd per direct de overeenkomst te verbreken.

Wordt mijn kinderopvang automatisch omgezet naar buitenschoolse opvang als mijn kind 4 jaar wordt?

Nee. Dit vinden we natuurlijk wel heel leuk, dus als je hiervoor kiest, mag je ons een mail sturen.

Plaatsing

Is er een wenperiode voordat mijn kind met de opvang start?

Ja. Een week voordat jouw kind gaat starten, wordt er een wenochtend gepland. Onze voorkeur, van de wenochtend, gaat uit naar een dag dat je ook gaat afnemen. Indien gewenst is het mogelijk om een extra wenmoment af te spreken.

Wat wil de KinderKroon van mij weten tijdens de wenochtend?

We willen het graag weten als er aandachtspunten/ bijzonderheden van het kind zijn (bijv. allergieën), maar ook de individuele wensen van de ouder en wijze van communicatie.

Kan ik zelf de tijden bepalen wanneer ik mijn kind breng en haal?

In principe wel, maar bij afname van een hele dag, vragen we je kind tussen 7.30 en 9.00 uur te brengen en tussen 16.00 en 17.30 uur op te halen. Op deze manier kunnen we ons dagprogramma uitvoeren.

Kan ik mijn opvangdag ruilen?

Ruilen van dagen is toegestaan mits de groepssamenstelling het toelaat. Hiervoor moet altijd akkoord gegeven worden. Deze compensatie kan alleen per dagdeel worden ingezet en niet per aantal uren. Ruiltegoeden moeten binnen een jaar na datum afmelding worden ingezet. Ruiltegoeden zijn niet inzetbaar na datum beëindiging overeenkomst. Het is dus niet mogelijk hiermee de overeenkomst te verlengen.

Is opvang in kinderopvang of BSO ook mogelijk in de schoolvakanties?

Ja. In je plaatsingsovereenkomst moet wel schoolvakantie opvang zijn gecontracteerd om er ook tijdens schoolvakantie gebruik van te maken. Het is niet mogelijk om alleen tijdens schoolweken opvang te contracteren en dan tijdens vakantieweken opgebouwde ruiltegoeden in te gaan zetten. Buitenschoolse opvang moet worden aangevraagd via de OuderApp

Tussen kerst en oud & nieuw zijn alle locaties gesloten.

Tijdens de bouwvakweken zijn de locaties Fleringen, Manderveen en Lattrop gesloten. Opvang voor deze locaties is dan wel mogelijk bij de locaties in Tubbergen.

OuderApp

Ik heb een flexibele afname van dagen, hoe vraag ik dit aan?

Bij een flexibel contract heb je uren in voorraad. De dagen die je wilt afnemen vraag je aan in de OuderApp op factuur. Deze uren gaan dan automatisch van je voorraad af. Vraag je dagen wel zo vroeg mogelijk aan in verband met bezetting van de groep.

Hoe kan ik zien hoeveel uren in voorraad ik nog heb voor mijn kind?

Dit kun je helaas niet zelf in de OuderApp terugzien. Als je wilt weten hoeveel uur je nog in voorraad hebt, kun je mailen naar info@kinderkroon.nl.

Hoe kan ik incidentele opvang aanvragen?

Je gaat naar de homepagina (tijdlijn) van je OuderApp en dan volg je de onderstaande stappen:

  1. Ga naar de opvangkalender (onder in je OuderApp) van het kind waarvoor je incidentele opvang wil aanvragen.
  2. Klik op de datum (cijfers met het streepje eronder) waarop je incidentele opvang nodig hebt.
  3. Klik je gewenste incidentele (uur- of dag) product aan:
  4. Klik op het oranje vinkje. Er voegt zich een winkelwagentje (rechtsboven).
  5. Wil je voor meerdere kinderen incidentele opvang aanvragen dan herhaal je stap 1 t/m 4.
  6. Klik op je winkelwagentje (rechtsboven) om je bestelling definitief te maken.
  7. Je komt in het besteloverzicht. Hierin kun je:
    - zien hoeveel ruiltegoed je nog hebt en eventueel aanvinken om in te zetten en als er niet voldoende ruiltegoed is dan komt de incidentele aanvraag op factuur
    - aangeven voor welke datum (af te handelen voor) de aanvraag beantwoord moet worden. Is het dan niet beantwoord dan verloopt de aanvraag en wordt deze verwijderd. Je ontvangt hiervan bericht.
    - aangeven dat de bestelde opvang alleen wordt afgenomen als alle aanvragen worden geaccordeerd.
  8. Druk op bevestig bestelling om de bestelling definitief voor goedkeuring te verzenden.
  9. Daarna kun je de bestelling en status van de bestelling terugzien in het tabblad verzoeken is de bestelling geaccordeerd of afgewezen.

Hoe weet ik of mijn aanvraag is goedgekeurd of afgekeurd?

Je gaat naar de homepagina (tijdlijn) van je OuderApp en dan volg je de onderstaande stappen:

  1. Ga onderaan de pagina naar tabblad: meer.
  2. Ga vervolgens naar het tabblad: verzoeken.
  3. Klik op de datum wanneer je het verzoek hebt ingediend.
  4. Klik daarna op de datum van de aanvraag van de incidentele opvang.

Je ziet nu een overzicht van je bestelling. Bij de status kan je zien of je verzoek is goedgekeurd of afgewezen. Met de eventuele reden hiervan.

Hoe ver van te voren moet ik mijn kind afmelden om recht op ruiltegoed te krijgen?

Indien je je kind (meer dan maximaal) 1 week of eerder afmeld via de OuderApp met een gegronde reden, dan heb je recht op ruiltegoed. Bij ziekte of ander incidenteel gebeuren kan je minimaal 24 uur van tevoren nog afmelden. Noteer dit dan bij de notitie. Bij vrijwillige afmelding binnen 1 week vooraf is er veelal geen recht op ruiltegoed omdat ons personeel dan al is ingepland.

Hoe kan ik zien hoeveel ruiltegoed ik nog heb voor mijn kind?

Je gaat naar de homepagina (tijdlijn) van je OuderApp en dan volg je de onderstaande stappen:

  1. Ga onderaan de pagina naar tabblad: meer.
  2. Ga vervolgens naar het tabblad: ruiltegoed
  3. Je ziet nu een overzicht van het beschikbare aantal uren ruiltegoed.
  4. Heb je meerdere kinderen bij ons in de opvang. Klik dan rechtsboven aan op het icoontje en kies de naam van het kind waar je het ruiltegoed van wilt zien.

Hoelang blijft mijn ruiltegoed geldig?

Het ruiltegoed is 1 jaar geldig vanaf de dag van afmelden.

Hoe vraag ik voor de buitenschoolse opvang vakantie opvang aan?

Dit vraag je aan via de OuderApp. Je moet elke schoolvakantie opnieuw je kind/kinderen bevestigen OF afmelden. Als je voor je kind 8 vakantieweken afneemt kun je zelf bepalen welke 8 van de 11 vakantieweken je afneemt. Dit doe je als volgt:

  1. Je gaat naar de OuderApp
  2. Je gaat naar de opvangkalender
  3. Ga naar de betreffende datum en klik op het pennetje rechts.
  4. Er opent zicht een scherm;
    -komt het kind wel naar de BSO: bevestig.
    -komt het kind niet naar de BSO: afmelden.

Als je je kind niet bevestigd of afmeld dan is je kind niet zichtbaar in onze kind planning en rekenen we dus niet op de kinderen.

Hoe vraag ik voor de buitenschoolse opvang een studiedag aan?

Dit vraag je aan via de OuderApp. Je hoeft dan voor een studiedag niet van 08:30 - 17:30 uur aan te vragen maar van 08:30 - 14:00 uur. Heb je normaal geen BSO opvang op donderdag maar wil je wel die dag opvang dan wel aanvragen van 08:30 - 17:30 uur.

Beleid en kwaliteit

Waar vind ik het inspectierapport (GGD) van mijn locatie?

Elke locatie wordt jaarlijks geïnspecteerd door de GGD. Tijdens de inspectie wordt beoordeeld of de locatie voldoet aan de gestelde eisen vanuit de Wet Kinderopvang. Na afloop van de inspectie wordt een rapport opgemaakt. Alle inspectierapporten worden landelijk gepubliceerd via de website www.landelijkregisterkinderopvang.nl.

Waar vind ik de beleidsplannen van de KinderKroon?

In de OuderApp, waaronder: het pedagogisch beleidsplan, veiligheid- en gezondheidsbeleid, locatie werkplannen, reglement oudercommissie en klachtenprocedure.

Zijn er ook stagiaires aanwezig op onze groepen?

Ja. We zijn als erkend leerbedrijf geregistreerd door het Samenwerkingsorgaan Beroepsonderwijs en Bedrijfsleven. Dit betekent dat tijdens de schoolweken er ook stagiaires op de verschillende locaties/groepen aanwezig kunnen zijn.

Hebben we een oudercommissie?

Binnen de KinderKroon Tubbergen, Fleringen en Manderveen is er een oudercommissie actief. Zij handelen volgens reglement van BOinK (Belangenorganisatie Ouders in de Kinderopvang) waarvan zij lid zijn. De oudercommissie heeft adviesrecht met betrekking tot beleid, pedagogische ontwikkelingen, spelontwikkelingen en activiteiten. Voor de locatie in Lattrop zijn er tot op heden nog niet genoeg aanmeldingen om een oudercommissie te kunnen starten.

Hoe gaan we om met klachten?

De KinderKroon heeft een eigen klachtencommissie bestaande uit de voorzitter van de oudercommissie en Sisi Mensink (directie). Met al uw klachten kun je tot een van hen richten. Daarnaast is de KinderKroon aangemeld bij de Geschillencommissie Kinderopvang waar je rechtstreeks kunt wenden in geval van extreme klachten. www.degeschillencommissie.nl

Hoe gaan we om met calamiteiten?

In geval van calamiteiten waardoor de huisvesting niet meer toegankelijk is, zijn we genoodzaakt zo spoedig mogelijk een alternatieve locatie te betrekken. Vanwege overmacht wordt geen onkostenvergoeding verleend.